Julkaistu 17.11.2016 0          
NUORET YRITTÄJÄT

Logo ja visuaalinen ilme saa maksaa

”Mitä maksaa, jos teet meille logon?” Aihe, joka kuuluu kuumimpiin kysymyksiin ja johon odotetaan pätevää (sekä absoluuttista) vastausta nanosekunnissa. Pohdin usein, noinko yrittäjä valitsee suunnittelijan yrityksensä ehkä näkyvimmälle elementille, logolle.

On totta, että yrittäjän on etenkin yrityksen ensitaipaleilla punnittava kustannuksia ja niiden aiheuttamia hyötysuhteita tarkkaan. Liikemerkki ja tunnus, siis logo sekä siihen liittyvät muut toimivan identiteetin osat ovat kuitenkin asioita, joista ei kannata pihistellä.

Toimin yrittäjänä ja graafisena suunnittelijana pienessä mainostoimistossa Schmidt Communicationsissa. Törmään työssäni lähes päivittäin haasteisiin, jotka johtuvat huonosti tehdyn logon aiheuttamasta lisätyöstä tai ilmeen puutteellisuudesta. Tein-itse-ja-säästin- tai puolitutun photoshoppaama logo saattaa ostohetkellä tuntua hinnan vuoksi erinomaiselta ratkaisulta. Valitettavan usein tämänkaltaisten töiden todellinen hintalappu muodostuu salakavalasti vasta myöhemmin, kun painokelvoton pikselilogo ei riitäkään suurkuvan tekemiseen tai pieni mainostila verkkosivuilla vaatii puuttuvan negalogon.

Suunnittelutyön ostotilanteessa on hyvä kysyä itseltään, riittääkö pelkkä logo viestimään yrityksestä mahdollisimman selkeästi ja myyvästi. Graafinen ilme rakentuu tunnuksista, väreistä, typografiasta, sekä muista silmin havaittavista elementeistä, kuten kuvituksista ja grafiikasta. Yrityksen näkyvin osa, identiteetti luo vaikutelman tuotteista sekä palveluista ja jättää muistijäljen. Hyvin suunniteltu ilme auttaa yritystä erottumaan ja vahvistaa brändi-imagoa. Logo yksinään ei tee kokonaista identiteettiä.

Taitavasti suunniteltu ilme taipuu saumattomasti joka paikkaan, olipa kyseessä painettu mainosmateriaali, yritystekstiili tai sosiaalisen median kanava. Kokonaisvaltainen ilme syntyy johdonmukaisella työllä, symboloi yritystä ja sen tavoitteita, erottuu joukosta ja lisää näkyvyyttä. Identiteetti paitsi näkyy, kestää myös aikaa.

Suomesta löytyy paljon graafista osaamista ja taitavia suunnittelijoita. Käytä aikaa suunnittelu- tai mainostoimistosi valitsemiseen, keskustele graafikkokandidaatin kanssa identiteetin sanomasta etukäteen, vertaile, haasta ja hanki suosituksia. Jos kemiat eivät kohtaa, vaihda mainostoimistoa. Vaikka hintalappu vaikuttaa valintaan, on se edellä turha valita tekijää. Logo ja identiteetti saa maksaa, onhan kyseessä investointi, joka hyvin tehtynä maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.

Melina Schmidt

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Master Promo Suomi Oy

Master Promo Suomi Oy

Esitetelineet, Mainostaulut, Messut, Promootiopalvelut

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

09/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 03.09.2020


Seuraa meitä somessa